Ankieta - pomoc w wyborze szkoły

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

GIMNAZJALISTKO! GIMNAZJALISTO!

Planowanie kariery edukacyjnej i zawodowej to trudne zadanie, które wymaga wysiłku i czasu, ale procentuje w przyszłości, to Twój indywidualny projekt kariery. Zastanawiając się nad wyborem, warto przyjrzeć się sobie, zadać kilka pytań, porozmawiać z najbliższymi i ze specjalistą.

Przed wyborem szkoły ponadgimnazjalnej warto:

1. Poznać:

  • swoje zainteresowania - zainteresowanie jakąś dziedziną łączy się zwykle ze skłonnością do wykonywania w niej pewnych działań,
  • uzdolnienia – możesz być uzdolniony plastycznie, muzycznie, uczysz się szybko języków obcych, umiesz dobrze gotować,
  • temperament - każdy z nas jest inny, jedni są opanowani, inni wybuchają, są ludzie pracujący wolno, są też pracujący szybko,
  • cechy charakteru,
  • mocne i słabe strony - - w czym jestem dobry, nad czym muszę jeszcze popracować, które działania kończą się sukcesem, a które niepowodzeniem, stan zdrowia.

2. Określić swoje predyspozycje zawodowe w kierunku konkretnego zawodu — pomogą Ci w tym pracownicy Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.

3. Razem z Rodzicem sprawdzić u lekarza swój stan zdrowia - pod kątem możliwości wykonywania zawodu i nauki w wybranej szkole, szczególnie wtedy jeżeli wybierasz szkołę zawodową lub technikum.

4. Zdobyć wiedzę o interesujących Cię zawodach - wymagania zawodu, jego specyfikę, możliwości kształcenia w danym zawodzie . Możesz to zrobić poprzez informatory, teczki zawodów, media, Internet, programy komputerowe, rodzinę i znajomych.

5. Zapoznać się z ofertą edukacyjną szkół ponadgimnazjalnych w powiecie – progi punktowe, profile klas, baza dydaktyczna, możesz odwiedzić szkołę, przyjść na targi edukacyjne.

6. Poznawać aktualny rynek pracy - poszukiwane zawody, firmy poszukujące pracowników, wymagania pracodawców. Zrobisz to poprzez Internet, media poradniki, Urząd Pracy.

7. Dokonać analizy własnych wyników nauczania i porównać je z wymaganiami szkół, samoocena swoich możliwości.

9. Nakreślić plan działania z uwzględnieniem celów życiowych. Planuj tak aby cele były realne.

GIMNAZJALISTO

Dokonanie oceny własnych predyspozycji bywa trudne, szczególnie w sytuacji stresu związanego z wyborem dalszej drogi kształcenia i poszukiwania pomysłu na dorosłe życie. Czasami nie wierzymy we własne możliwości, czasami je przeceniamy, a czasami nie dostrzegamy swojego potencjału lub nie potrafimy go nazwać. Trudne bywa również nazwanie specjalności w jakiej moglibyśmy się kształcić, ponieważ katalog poszukiwanych na rynku specjalistów zmienia się tak szybko, jak nasza rzeczywistość. W tej ocenie może być bardzo pomocny doradca zawodowy, pracownik poradni psychologiczno – pedagogicznej. Pomoże ci w rozpoznaniu Twojego potencjału i przedstawi różnorodność świata zawodów.

Poniżej zamieszczamy przygotowany specjalnie dla Ciebie zestaw ankiet i kwestionariuszy, których wykonanie ułatwi Ci samodzielne określenie własnych predyspozycji zawodowych, cech temperamentu, preferencji i zainteresowań. Zachęcamy do skorzystania z takiej formy pomocy i mamy nadzieję, że przyczyni się ona do świadomego wyboru ścieżki kształcenia i osiągania sukcesów w obranym przez Ciebie zawodzie lub kierunku kształcenia. Możesz wykonać wszystkie załączone propozycje lub wybrać niektóre z nich. Przygotowana wersja pozwala na wydrukowanie zamieszczonych narzędzi i wykonanie ich w wersji papierowej. Każde narzędzie posiada instrukcję i opis interpretacji wyników. Jeżeli będziesz miał problem z interpretacją lub analizą poproś Rodzica, wychowawcę, pedagoga szkolnego lub zgłoś się do Poradni.

Życzymy powodzenia.!
Zespół ds. doradztwa zawodowego Poradni
Psychologiczno – Pedagogicznej w Jarosławiu